DoporučujemeZaložit web nebo e-shop
aktualizováno: 29.07.2011 19:19:39 

Ford Focus

Informace o Ford Focus

Vše o Focusech

Ford Focus RS: premiéra konceptu v Londýně

K Londýnu se za několik měsíců upnou zraky celého automobilového světa (nebo spíš té jeho části, kde znají model Focus), bude zde totiž představen koncept ostrého modelu Focus RS.

FotogalerieFord Focus RS: premiéra konceptu v LondýněFord Focus RS: premiéra konceptu v Londýně
Fanoušci Fordu (a nejen oni) již dlouho volají po opravdu ostré verzi oblíbeného Focusu. Doposud byly informace o připravované verzi RS dosti nejasné, někdy se dokonce spekulovalo o tom, že RS vůbec nebude, na červencovém autosalonu v Londýně by se konečně měl závoj nejistoty rozhrnout a nová vrcholná verze modelu Focus se poprvé ukáže ve světlech reflektorů.
Zřejmě až do Londýna si budeme muset počkat, chceme-li vědět něco blíže o systému pohonu kol či výkonu motoru (pravděpodobně výkonnější verzi přeplňovaného pětiválce známého z modelu ST). Prozatím je za nejpravdivější označována spekulace, že inženýři ve Fordu plánují pro Focus RS výkon kolem 209 kW (284 k) a pohon pouze přední nápravy. Taková porce výkonu je na dvě přední kola možná trochu moc a tak zaznívají i hlasy, že Ford ještě není úplně rozhodnut a testuje i variantu s pohonem všech čtyř kol. Uvidíme, nezbývá než čekat, zda nás v Londýně lidé od Fordu příjemně překvapí.
Ford Focus LIVE - fotogalerie z výstaviště
Na druhou generaci Fordu Focus čekaly netrpělivě celé zástupy fanoušků. Neztratil nový focus nic z výjimečnosti jedničky? Odpověď zjistíte z našich živých fotografií.
O novém Focusu jsme psali již zde:
     


Ford Duratec 1,6 Ti-VCT (85 kW) vylepšený motor pro nový Focus

 

titulní obrázek

Na začátku června jsme se jako jediný internetový magazín zúčastnili semináře zaměřeného na nové motory a převodovky, které se nedávno dostaly nebo brzy dostanou pod kapoty nových Fordů. Začínáme žhavou novinkou, vylepšeným zážehovým čtyřválcem 1.6 l.

Ford má pro letošní podzim připravenou premiéru nového Focusu. Mezi nejrozšířenější motorizace současného provedení lze zařadit zážehovou stokoňovou jednašestku, která dobře plní všechny nároky, kladené na rodinný automobil nižší střední třídy. Pro novou generaci Focusu a odvozeného minivanu C-MAX, bylo třeba přijít s něčím novým. Dlouholetý trend směřuje k vyšším měrným výkonům a tak ze zdvihového objemu 1,6 l, kde ještě před několika lety byly standardem hodnoty kolem 65 kW, dnes motoráři dostávají běžně o 20 kW více.

Zatímco VW Group vsadila na přímý vstřik paliva, Ford, ačkoli podobnou technologii úspěšně používá u větších čtyřválců SCi, volil inovaci rozvodů. Plně variabilní časování sacích a výfukových ventilů zvyšuje výkon v horním otáčkovém pásmu a hlavně točivý moment prakticky v celém otáčkovém rozsahu, jak je vidět ze srovnání současné verze motoru Duratec 1.6 16V a 1,6 TI-VCT. Maximální výkon 85 kW je k dispozici při 6000 ot./min, nejvyšší točivý moment 155 Nm je položen do oblasti 4000 ot./min.

První svezení s prototypy
Ve vývojovém centru Ford Motor Company v německých Cáchách na nás čekaly Focusy C-Max vybavené inovovanými agragáty 1.6 Ti-VCT. Z
jízdy s prvními prototypy, které ještě neměly zcela definitivní nastavení elektronické řídící jednotky, jsme si odnesli dojem výrazně živějšího chování motoru ve vyšších otáčkách a také větší ochotu motoru “nechat se vytáčet”. S Focusem 1.6 (74 kW) máme v redakci najeto asi 35000 km, ale přímé srovnání subjektivních dojmů z jízdy je obtížné, protože s těžším Focusem C-Max (+200 kg) měl motor více práce. Každopádně pro pohodovou jízdu bez častého řazení je výhodná plošší křivka točivého momentu, která od 1900 do 5500 ot/min neklesá pod 140 Nm (dříve mezi 2600 a 4500 ot/min). Tento motor se do výroby dostane v druhé polovině letošního roku, a pak tedy bude čas pro jednoznačnější soudy. Důležitá bude samozřejmě také cena, která by první pozitivní dojmy mohla utlumit.

Plně variabilní časování
Ford opatřil nový motor variabilním časováním ventilů, na jehož vývoji spolupracoval s firmou Denso. Na rozdíl od mnoha konkurentů s podobným
systémem proměnného časování, přichází 1,6 TI-VCT rovnou s plně variabilním časováním (místo dvou konstantních nastavení, je možno dosáhnout libovolného nastavení v rámci rozsahu). Hydraulický systém natáčení vačkových hřídelů je ukryt do ozubených kol pohonu vačkových hřídelů a jeho funkce je názorně vidět ze schématu ve fotogalerii. Mazací olej z motoru je přepouštěcím ventilem usměrněn do komor, které způsobí buď dřívější nebo pozdější otevření ventilů. Rozložené ozubené kolo pohonu vačkového hřídele s natáčecím segmentem variabilního časování je vidět na další fotografii.

Kdy otevřít a kdy zavřít?
Strategie řízení časování
ventilů je závislá na otáčkách a zatížení motoru (to je dáno otevřením škrtící klapky). Při volnoběhu a nízkých zatíženích po určitý úhel natočení klikového hřídele jsou na konci výfukového a na začátku sacího zdvihu všechny ventily zcela zavřeny. To s sebou nese nižší spotřebu s příznivější emise.

Ve středních otáčkách a zatíženích je časování nastaveno tak, že otevření sacích a výfukových ventilů se překrývá. Vysoké zatížení, například při akceleraci, je pokynem k nastavení velkého překrytí otevření ventilů, při kterém výfukové plyny opouštějící vysokou rychlostí spalovací prostor současně napomáhají dokonalejšímu naplnění válce čerstvou směsí. Výsledkem je lepší průběh točivého momentu a příznivá spotřeba. Střednímu zatížení odpovídají zpožděná otevření ventilů s překrytím, které má za úkol ponechat část výfukových plynů ve spalovacím prostoru do dalšího cyklu (vnitřní recirkulace) a snížit hodnoty NOx, jinak typické pro vysoká zatížení.

V případě, že se zatížení dále zvyšuje, je překrytí výrazně sníženo. Toto je motivováno využitím pulzací na sací straně motoru, ke které dochází při vysokých otáčkách. Časování tak může být podobné tomu, které je při volnoběhu, aniž by se zhoršila kvalita plnění spalovacího prostoru.

Se složitou zkratkou Ti-VCT (Twin independent Variable Cam Timing) se budeme setkávat již na konci roku v nových Fordech. Zajímavé bude přímé srovnání jak se starším motorem Duratec 1.6 16V, tak i se stejně výkonným motorem VW 1.6 FSI, který má poněkud odlišnou filozofii. Na obě praktické zkušenosti se již teď těšíme.

Fotogalerie

 

Ford Focus je nejspolehlivější

Podle německého TÜV je Focus nejméně poruchovým vozem v kategorii jedno- až tříletých automobilů.

Německý úřad technického dohledu TÜV kontroluje a schvaluje standardy kvality průmyslových produktů, a ve svém „Auto Reportu 2002“ označil vůz Ford Focus za nejspolehlivější mezi jedno- až tříletými automobily.

Tento vůz je od roku 1987 prvním v Německu vyráběným autem, které tohoto hodnocení dosáhlo, a Focus porazil 107 konkurentů všech světových značek působících na německém trhu. Zajímavé je také to, že 92,7 procent všech Focusů nemělo vůbec žádnou závadu! Ford Focus je po Volkswagenu Golf také druhým nejlepším vozem v hodnocení ceny při opětovném prodeji.

Připomeňme jen, že se minulý rok celosvětově prodalo 895.700 focusů, takže se stal nejprodávanějším autem roku 2001. V Evropě si Focus pořídilo 568.000 zákazníků, což je proti roku 2000 zvýšení o 5,7%. Celkový počet prodaných kusů od uvedení na trh v říjnu 1998 převyšuje 2,5 milionu.

Fotogalerie




Free Music
Free Music
Free Music

 


Focus dělá Fordu radost

titulní obrázek

Nový Ford Focus se hned po svém uvedení na evropský trh prosadil do popředí prodejních tabulek. V Evropě se tak za první pololetí letošního roku prodalo o 13 000 Fordů Focus více než o rok dříve, kdy byl ještě v nabídce Focus 1. generace.

Během prvních šesti měsíců roku 2005 vyjelo na evropské silnice 243 800 nových Focusů a modelu tak patří tři procenta z evropského trhu osobními automobily.

Ženeva živě: Ford Focus STtitulní obrázek

Také v České republice dělá nový Ford Focus modrému oválu radost. Za první pololetí si (podle tabulky registrací SDA) zákazníci odvezli celkem 1235 nových Focusů, z nichž více než čtyři sta bylo prodáno ve specifikaci N1. Focus tak překonal svého tradičního rivala, VW Golf (1086). Stejně úspěšný byl nový Ford Focus mimochodem i za celý loňský rok. Opravené statistiky registrací SDA totiž říkají, že loni bylo v ČR zaregistrováno celkem 2592 vozů Ford Focus, 2403 VW Golf, 2436 Peugeot 307 a 1803 Opel Astra. Ford Focus byl tak loni v ČR nejúspěšnějším dováženým vozem nižší střední třídy.

Ford má ostatně ve vozovém parku ČR v nižší střední třídy tradičně skvělé zastoupení. Mezi dováženými značkami totiž v tomto segmentu našim silnicím kraluje legendární Ford Escort (více než 75 000 vozů). A protože je v ČR zaregistrováno také více než 23 000 Focusů a tento počet stále stoupá, znamená to, že Ford v ČR v počtu registrovaných vozů atakuje stotisícovou hranici už jen v samotné nižší střední třídě!

Nový Ford Focus je teď na nabídce za cenu od 409 990 Kč, přičemž navíc běží limitovaný program "Výměna". To znamená, že při koupi většiny variant nového Focusu může zákazník dát dealerovi svůj starý vůz protiúčtem – a navíc dostane bonus ve výši 70 000 korun.

Ford Focus ST: sportovní srdcetitulní obrázek

Nový Focus ST se podívá na svět mnohem dříve, než tomu bylo u předchozí generace. Ford ukáže veřejnosti nejvýkonnější variantu sériového focusu nedlouho poté, co uvedl na evropské trhy základní modely, do prodeje se Focus ST dostane dokonce už v průběhu tohoto roku. Na třídveřového „ďábla“ s oranžovým přehozem je automobilka soudě podle oficiálních vyjádření velmi hrdá a má s ním velké plány i mimo běžné vozovky.
Fotogalerie

„Rychlé uvádění nových modelů ze stádia vývoje do sériové výroby je jedním z hlavních efektů kombinace práce sportovních specialistů automobilky Ford a divize připravující výkonné sériové verze,“ řekl Jost Capito, šéf divize Ford Team RS. „V minulosti se verze ST představovaly zhruba v polovině životního cyklu základního modelu. Nyní ale dokážeme lépe koordinovat práci a více využívat synergických vývojových efektů, takže můžeme zákazníkům předávat vysoce výkonné produkční modely mnohem dříve po uvedení základního modelu řady.“

Atraktivní design

Design sportovního hatchbacku navazuje na ostatní ST sourozence a tím představuje dokonalou základu pro stavbu závodní alternativy. Pozornost přitahují kromě zářivého oranžového laku vytažené prahy, přepracovaný, podstatně agresivnější přední nárazník s mlhovkami lemovanými leštěným hliníkem a nepřehlédnutelným otvorem nasávání vzduchu. Přední část se těmito úpravami proměnila z klidné kočky na dravou šelmu.

Zadní část vyšperkovaly mlhové světlomety zdobené hliníkovou lištou, dvojice naleštěných koncovek výfuku a výrazný spoiler nad zadním oknem, který dokonce mírně zastiňuje zadní světlomety. Chris Clemens podává vysvětlení: „Pro zlepšení aerodynamiky jsme potřebovali zvětšit šířku vozu, proto jsme přetáhli spoiler až přes světla.“ V designérský celek dotvářejí Focus ST kliky dveří, boční ochranné lišty a spoilery v barvě vozu.

Také interiér Focusu ST avizuje sportovní ambice. Jedním z prvních detailů, které zaujmou už při nastupování, je přídavný přístrojový štít umístěný na horní straně přístrojové desky. V tomto přídavném panelu jsou umístěny ukazatele přetlaku turbodmychadla, teploměr oleje a tlakoměr oleje. Do základního přístrojového štítu jsou vsazeny rychloměr (cejchovaný do 260 km/h), otáčkoměr, teploměr chladicí kapaliny a ukazatel zásoby paliva v nádrži.

Všechny přístroje mají novou grafiku, sjednocujícím prvkem je opálová barva jejich hliníkových rámečků. Kůží obšitý volant mí silnější věnec a speciálně tvarované boční partie pro lepší uchopení. Tři ramena volantu jsou přizdobena leštěným hliníkem. Do středu volantu je vsazeno rudé logo „ST“. Kůží čalouněná je také hlavice řadicí páky, její vrchní část z leštěného hliníku nese schéma řazení šestistupňové převodovky.

Focus ST dostal speciální anatomická sedadla, která jsou čalouněná kombinací kůže a oranžového textilního materiálu. Výrazné tvarování sedadel zlepšuje oporu těla především v příčeném směru. Kvalitní kůží jsou částečně čalouněné také dveřní výplně, pocit exkluzivity zvyšují kryty dveřních prahů z leštěného hliníku. Z lehkého hliníku jsou rovněž sportovní pedály.

 Silný motor

 To nejzajímavější z nového sporťáku zakrývá oranžová skořápka. Focus ST je poháněný přeplňovaným zážehovým pětiválcem Duratec ST o objemu 2,5 l (tentýž motor používá Volvo), jehož výkon (162 kW/220 koní) přenáší na vozovku šestistupňová manuální převodovka. Automobil stojí na 18palcováých kolech z hliníkové slitiny, které obouvají nízkoprofilové pneumatiky 225/40. Ford ujišťuje, že přes sportovní úpravy zůstává Focus ST praktickým rodinným vozem.

„Při vývoji Focusu ST jsme používali stejné postupy jako v případě přípravy modelu Fiesta ST,“ říká Jost Capito. „Díky tomu se nám podařilo připravit mimořádně výkonný vůz s neskrývanými sportovními ambicemi, který se bez nejmenších problémů vyrovná s rolí rodinného vozu pro každodenní použití. Focus ST je skvělý na dálnicích, ještě větším požitkem je jeho řízení na zatáčkovitých okresních silnicích… testovali jsme jej i na závodním okruhu Nürnburgring a naši zkušební piloti byli doslova nadšení! Focus ST prostě nadchne každého, kdo má automobily jen trochu rád!“
   

Plakáty na plochu

Ford Focus ST
Ford Focus ST

[800x600]
[1024x768]
[1280x1024]
Ford Focus ST
Ford Focus ST

[800x600]
[1024x768]
[1280x1024]
Ford Focus ST
Ford Focus ST

[800x600]
[1024x768]
[1280x1024]
Ford Focus ST
Ford Focus ST

[800x600]
[1024x768]
[1280x1024]
Fotogalerie